Dane o programie Czyste Powietrze – stan na dzień 30.06.2024 r.
Liczba wniosków złożonych o dofinansowanie: 40
Liczba zrealizowanych przedsięwzięć: 23
Sumaryczna kwota wypłaconych dotacji: 460.365,45 zł
Czyste Powietrze – punkt informacyjno-konsultacyjny
Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami/współwłaścicielami domów jednorodzinnych/wydzielonych lokali mieszkalnych (maksymalnie 2 lokale w budynku).
Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła zasilanych paliwem stałym na nowoczesne, spełniające najwyższe normy tj.:
- Węzeł cieplny;
- Pompa ciepła;
- Kocioł gazowy kondensacyjny;
- Kocioł olejowy;
- Ogrzewanie elektryczne;
- Kocioł na pellet/drewno spełniający określone wymagania.
Dofinansowanie można również pozyskać na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku oraz montaż odnawialnych źródeł energii (OZE):
- Modernizacja instalacji wewnętrznych c.o. i c.w.u.;
- Ocieplenie przegród budowlanych;
- Wymiana stolarki zewnętrznej (okna/drzwi/bramy garażowe);
- Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła;
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna;
- Audyt energetyczny/dokumentacja projektowa/ekspertyzy.
Forma dofinansowania:
- dotacja;
- dotacja na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego;
- dotacja z prefinansowaniem.
Warunki finansowe:
Maksymalne kwoty dotacji:
- Podstawowy poziom dofinansowania: 41 tys. zł
- Podwyższony poziom dofinansowania: 59 tys. zł
- Najwyższy poziom dofinansowania: 79 tys. zł
Maksymalne kwoty dotacji z kompleksową termomodernizacją:
- Podstawowy poziom dofinansowania: 66 tys. zł
- Podwyższony poziom dofinansowania: 99 tys. zł
- Najwyższy poziom dofinansowania: 135 tys. zł
Dodatkowo audyt energetyczny 1200 zł.
Terminy:
- Realizacja programu lata 2018-2029 r.
- Podpisywanie umów do 31.12.2027 r.
- Zakończenie wszystkich prac objętych umową do 30.06.2029 r.
Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej uznawane są za niekwalifikowane.
Przygotowanie wniosku
1. Wnioskodawca jest właścicielem/współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego/wydzielonego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
2. Dodatkowe warunki, które musi spełnić Wnioskodawca:
a. przy podstawowym poziomie dofinansowania: dochód roczny Wnioskodawcy nie przekracza 135 tys. zł
b. przy podwyższonym poziomie dofinansowania:
– przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego Wnioskodawcy nie może przekroczyć kwoty: 1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym / 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym
– w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód Wnioskodawcy z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie
c. przy najwyższym poziomie dofinansowania:
– przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego Wnioskodawcy nie może przekroczyć kwoty: 1090 zł w gospodarstwie wieloosobowym / 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub
– ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Wnioskodawcy, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).
– w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie
3. Cel i rodzaj przedsięwzięcia jest zgodny z Programem.
Sposób składania wniosków:
– Wnioski należy składać za pośrednictwem generatora wniosków NFOŚiGW https://gwd.nfosigw.gov.pl lub poprzez portal gov.pl
– Wniosek należy podpisać elektronicznie profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
– W przypadku braku takiego podpisu, należy po przesłaniu wersji elektronicznej wniosku, wydrukować formularz, ręcznie podpisać i przesłać pocztą lub przekazać za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w danej gminie.
Pomoc Gminy ma na celu usprawnienie procesu weryfikacji wniosku w WFOŚiGW, ale nie decyduje o przyznaniu dofinansowania. WFOŚiGW dokonuje pełnej oceny wniosku zgodnie z kryteriami dostępu i kryteriami jakościowymi dopuszczającymi i na podstawie tej oceny dokonuje kwalifikacji do przyznania pomocy.
Do wypełnienia wniosku będą potrzebne:
– numer Księgi Wieczystej nieruchomości, na której planujesz inwestycję i pozyskanie dofinansowania; w szczególnych przypadkach braku właściciela lub braku ujawnienia w KW zmiany – przygotuj akt notarialny / akt zgonu / akt małżeństwa – w przypadku nieaktualnego wpisu nazwiska w KW / odpis postępowania spadkowego / etc. – dla wykazania tytułu prawnego do nieruchomości,
– numer PESEL właściciela nieruchomości (wnioskodawcy) i/lub numer NIP (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej),
– numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania (tylko polskie rachunki prowadzone w zł.),
– rok wydania pozwolenia na budowę budynku lub zgłoszenia użytkowania budynku,
– powierzchnia całkowita budynku,
– faktury na wydatki poniesione (ustalenie daty rozpoczęcia inwestycji)
– ostatni formularz PIT
Kontakt
Urząd Miasta Wojcieszów
ul. Pocztowa 1, 59-550 Wojcieszów
pokój nr 3 (parter)
tel. 756 666 527
e-mail: gospodarkaodpadami@wojcieszow.pl
PORTAL BENEFICJENTA
https://portal.fos.wroc.pl/strona-glowna-programu
WIĘCEJ INFORMACJI NA STRONIE:
https://wfosigw.wroclaw.pl/czyste-powietrze/o-programie